Nieuws 27 november 2016 VOLG DE LAATSTE ONTWIKKELINGEN OP ONZE FACEBOOKPAGINA OUD NIEUWS - NIEUW NIEUWS OP ONZE FACEBOOK PAGINA * "Wo sind die Gleise?" Dat lezen we
in de krant (link
1, link 2). Nieuwe spoorlijnen komen er in dit land
echter nooit snel, maar eer er ook maar een schop de grond in gaat zal er
de nodige weerstand moeten worden overwonnen. Stichting De Groene
Sporenwolf zal opkomen voor de balangen van de inwoners van Nieuwstadt en
Susteren. Laat eerst maar eens aangetoond worden waarom een nieuwe
spoorlijn überhaupt nodig is en of deze zonder meer ingepast kan worden in
het landschap. Ook vragen we ons af of e.e.a. economisch rendabel te maken
en exploiteren is. En daarbij het lijntje Holtum-Sittard ligt er al, wordt
nauwelijks gebruikt, is recentelijk door ProRail helemaal opgepoetst én er
is recent vergunning afgegeven voor emplacement Born. Lees ons persbericht, het recente krantenartikel en kijk op onze speciale pagina ! * Columnist Lowieke kraakt voornemen nieuwe spoorlijn. Vaste columnist Lowieke heeft zich in het
verleden al vaker negatief uitgelaten over een mogelijke nieuwe spoorlijn.
Ook nu laat hij weer van zich horen! Zijn artikel is
hier
te lezen.
*
EN JA HOOR! Daar is ie weer:
de spoorlijn! Sittard-Geleen gaat
al jaren voor een nieuwe spooraansluiting tussen Nieuwstadt en Susteren.
De kosten hiervan bedragen al gauw meer dan 50 miljoen Euro, zo denken
wij. Nu gaat een consultant voor het lieve sommetje van €125.000 studeren
op een nieuwe spoorlijn t.b.v. Holtum-Noord en VDL-Nedcar. Eind 2011 bleek
gemeente Echt-Susteren mordicus tegen.
|
|
WIE en WAT is Stichting De Groene Sporenwolf? Op de Kampweg in Nieuwstadt werd op 29 november 2004 de Stichting De Groene Sporenwolf opgericht. Een café-uitrusting en een notaris werden naar ‘het meetpunt’ gesleept en onder het toeziende oog van de pers werd de stichtingsakte ondertekend. Het meetpunt was in de zomer van 2004 door landmeters in de weg geslagen en daarbij hadden ze impliciet aangegeven dat hier een goederenspoorlijn zou komen. Dat ging uiteindelijk niet door, totdat er in 2015 een groter horrorscenario zich aandiende..... |
|
|
|
In
de loop van 2004 kwamen er meerdere ongewenste ontwikkelingen op gang
die een bedreiging zijn voor de leefbaarheid van Nieuwstadt. De aanleg
van de N297 heeft de nodige gevolgen voor Nieuwstadt zoals de enorme geluidshinder van de
spoorbrug en het afsluiten van wandel- en fietsroutes naar o.a. het
Limbrichterbos. Maar ook het sluiten van de enige overweg
(Topskoulweg-Neerveldsweg) tussen Nieuwstadt en Susteren baarde ons
zorgen. Eind 2004 besloot de gemeenteraad dat deze onbewaakte overweg
gesloten kon worden. Ruim 400 bezwaarschriften werden aan de kant
geschoven! Een gang naar de rechter bleek vruchteloos. Uiteindelijk
kwam de redding uit Den Haag: 2e Kamerlid Wijnand Duyvendak van
GroenLinks legde Verkeersminister Karla Peijs het vuur aan de schenen
en zij floot uiteindelijk ProRail terug! De gemeenteraad op haar beurt
kwam op 1 februari 2007 terug op haar besluit en in 2009 werd de
overweg voorzien van slagbomen. De Neerveldsweg bleef open! Een grote slag voor ons was het overlijden van bestuurslid Jos Meeuws op 15 juli 2016. Moge hij rusten in vrede.
|
|
|
|
Geen
wonder dus dat enkele verontruste inwoners van Nieuwstadt eind 2004
samen met de lokale afdeling van GroenLinks een stichting opgericht om
de gevolgen voor Nieuwstadt te minimaliseren of zelfs te voorkomen:
Stichting de Groene Sporenwolf. De keuze voor GroenLinks lag destijds
voor de hand: het was de enige partij die “het tegenhouden van de
NedCar-spoorlijn en inkrimpen van de yard” in hun verkiezingsprogramma
had opgenomen. Sommige andere politieke partijen proberen onze
Stichting neer te zetten als een mantelorganisatie van GroenLinks. Het
gaat ons echter op de eerste plaats om ongewenste ontwikkelingen in en
rondom Nieuwstadt tegen te gaan. Het samenwerken met politieke partijen
(en wij beperken ons daarin niet uitsluitend tot GroenLinks) is daarbij
een voordeel, want hierdoor kunnen onze gezichtspunten verwoord worden
in de diverse politieke vergaderingen. Dat bij de Gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart 2010 een groot aantal DGS-bestuursleden op de lijst van GroenLinks stonden was bijna een 'logisch vervolg' van deze betrokkenheid. Overigens, je kan de beredenering net zo goed omdraaien: GroenLinks is de spreekbuis van Stichting De Groene Sporenwolf, niet allen in Echt-Susteren, maar net zo goed in Den Haag. Dat alles neemt niet weg dat Stichting De Groene Sporenwolf politiek ongebonden is: om onze doelstellingen te bereiken praten we met alle partijen. Daarnaast zijn we lid van de Limburgse Milieufederatie en onderhouden we goede contacten met het Groene Taille Comité. Ons eerste lustrum (eind 2009) kreeg aandacht in de lokale media. Hieronder een artikeltje uit het Zondagsnieuws van 17 januari 2010.
|
|
|