Stichting De Groene Sporenwolf
is duidelijk: géén nieuwe spooraansluiting tussen Nieuwstadt en Susteren.
download onze A4-affiche: kleur / zwart-wit
13 september 2014: Topman Govaerts van VDL NedCar
wil snel de aanleg van een spoorlijn om de autofabriek rechtstreeks aan te sluiten
op het spoorwegnet. En weer verstreek er bijna
een jaar, maar een paar dagen voor Prinsjesdag kwam VDL NedCar in Den Haag
(op de Limburgse ambassade!) zélf met de wens van een spooraansluiting.
Geld voor nieuw spoor is schaars - heel schaars, maar VDL kan in Den Haag
heel wat potjes breken. Laten we hopen dat de belangengroeperingen als
Stichting De Groene Sporenwolf en het Groene Taille Comité betrokken
worden bij de plannen. Op windmolens, dampende
diesellocomotieven en spoorwegovergangen die minuten lang
dicht blijven zitten we niet te wachten.
De krant pikte
het nieuwtje (eigenlijk een stokoud nieuwtje) snel op (link
1, link 2), wij reageerder met een persbericht (link),
dat door de krant werd opgepikt (link). De krant wijst er trouwens ook op dat de
gemeenteraad van Echt-Susteren al in 2011 een unaniem een motie heeft
aangenomen waarin ze aangeeft op geen enkele wijze te zullen meewerken aan
een nieuw aan te leggen spoor (link). Nu wordt onder druk alles vloeibaar, dus we
wachten maar af. Het zou de overheid sieren om ook belangengroeperingen
als Het Groene Taille Comité en Stichting De Groene Sporenwolf aan
tafel uit te
nodigen.
Omdat het
spoorlijntje inmiddels al zo vaak de kop heeft opgestoken, zijn we van
plan deze de 'Heintje Davidslijn' te gaan
noemen.
10
oktober 2013: Buck Consultants gaat in opdracht van Sittard-Geleen
een studie uitvoeren. De dreiging is nog steeds
aanwezig dat er tussen Nieuwstadt en Susteren een nieuwe spoorlijn wordt
aangelegd om VDL-Nedcar via het spoor te kunnen ontsluiten. Dus behalve
windmolens ook dampende diesellocomotieven in de groene taille. Dit
schrijft de Gemeente Sittard-Geleen op
haar website:
Onderzoek
naar ontsluiting terrein VDL Nedcar en Holtum-Noord per spoor
Persbericht
| Sittard-Geleen 8 oktober 2013 – Sittard-Geleen gaat een
ontwikkelingsvisie opstellen voor het Nedcar-terrein en de omgeving.
Hierbij wordt met name gekeken naar de ontsluiting van het gebied per
spoor en de leefbaarheid in de kernen.
,,Ontegenzeggelijk zijn VDL
Nedcar en Holtum-Noord van groot belang voor de economische ontwikkeling
van de regio,” aldus wethouder Pieter Meekels (economie). ,,Daarbij neemt
de aan- en afvoer van goederen per spoor een belangrijke rol in. We gaan
de komende tijd bekijken hoe die spoorverbinding het best kan worden
aangelegd. Tegelijkertijd hebben we oog voor de leefbaarheid van de 10.000
gezinnen in de dorpen en kernen rondom de noordelijke bedrijventerreinen
in de gemeente en langs de bestaande spoorlijn hier naartoe.”
Volgens Pieter Meekels is de aan- en afvoer van goederen over het
bestaande spoor tussen Sittard en Born/Holtum-Noord de minst wenselijke
variant. Enerzijds beďnvloedt dit de leefbaarheid in de kernen langs deze
spoorlijn onevenredig, anderzijds zijn de extra kosten voor vervoer en het
risico op schade voor de autofabrikant onwenselijk. Daarom heeft een
directe spoorontsluiting op het Nedcar-terrein de voorkeur.
De komende tijd wordt onderzocht hoe die directe aansluiting, met
eventueel een verbinding naar Holtum-Noord, kan worden gerealiseerd.
Daarbij moet duidelijk worden hoeveel goederen (inclusief auto’s) vervoerd
kunnen worden over de lijn, waar de laad- en losfaciliteiten kunnen worden
aangelegd en waar de spoorlijn kan aansluiten op het bestaande spoor van
Eindhoven naar Sittard. Ook wordt dan duidelijk of een verbinding tussen
Nedcar en Holtum-Noord gecombineerd kan worden met de werkzaamheden voor
de verbreding van de A2.
Om de ontwikkelvisie vorm te kunnen geven zijn onder meer
gesprekken noodzakelijk met het Rijk, de Provincie, Pro Rail en de
gemeente Echt-Susteren.
De ontwikkelingsvisie wordt opgesteld door Buck Consultants en
moet in de eerste helft van 2014 klaar zijn. Hiermee is een bedrag van
zo’n 125.000 euro gemoeid.
Wat ons betreft kunnen ze dat geld beter
aan de voedselbank geven. Maar ja, het is weer verkiezingstijd
dus zijn er weer heel wat zieltjes (terug) te winnen. Ook in
Echt-Susteren overigens......
Echt-Susteren heeft middels een brief in December 2011 al te kennen gegeven tegen aanleg
van een nieuwe spoorlijn over haar grondgebied te zijn, maar zoals een
inwoner van Nieuwstadt opmerkte: een grenscorrectie is al eerder vertoond,
dus we moeten alert blijven.
DGS heeft alvast een persbericht opgesteld, wat hier te lezen
is.
I
n de Gemeenteraad heeft de fractie
M&M meteen art. 37 vragen gesteld. Deze zijn hier te
lezen. Dagblad de Limburger/Limburgs Dagblad besteedde op 12
oktober 2013 aandacht aan de zaak, niet voor het laatst schatten
we
in.
Een kleine twee weken later haakte de vaste columnist Lowieke van
de weekbladen De Trompetter/Maas en Mijn en EchtNieuws in op de nieuwste
ontwikkelingen. Zijn pennevrucht is hier te
lezen.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
*******
en dit is hem dan: de nieuwe spoorontsluiting (de
2011 variant)!
28
Januari 2012:
Groene Sporenwolf verkent spoorlijntracé. Bestuursleden van Stichting De Groene Sporenwolf
(DGS) uit Nieuwstadt hebben op zaterdag 28 januari het tracé verkent waar
ooit een vermaledijde goederenspoorlijn vanuit Holtum-Noord richting de
bestaande spoorlijn Sittard-Roermond moet gaan lopen. Als het aan de
gemeente Sittard-Geleen ligt zal deze spoorlijn uiterlijk 2016 in gebruik
worden genomen. De onverhoopte aanleg van deze spoorlijn betekent voor de
inwoners van Susteren en vooral die van Nieuwstadt extra en onaanvaardbare
overlast. Stichting DGS is faliekant tegen de aanleg van deze
goederenspoorlijn en heeft aangekondigd er dwars voor te gaan liggen.
Inmiddels heeft ook het college van Echt-Susteren aan buurgemeente
Sittard-Geleen laten weten geen medewerking te zullen verlenen aan de
aanleg van de nieuwe spoorlijn over haar grondgebied. De reactie vanuit
Echt-Susteren was het rechtstreeks gevolg van het unaniem door de
gemeenteraad aannemen van een motie van GroenLinks en Lijst Masthoff. In
die motie werd het college gevraagd stelling te nemen tegen de aanleg van
de omstreden goederenspoorlijn en dat schriftelijk kenbaar te maken aan de
gemeente Sittard-Geleen.
Wie
dacht dat de leefbaarheid van Nieuwstadt niet verder kan worden
aangetast komt bedrogen uit. Een tijd
geleden werden de regiovisie "Westelijke Mijnstreek" en de
ontwikkelingsvisie "A2 zone Maasbracht-Beek" gepubliceerd. Het blijken
visies te zijn
die haaks staan op de regiovisie "Midden-Limburg". Daar waar Limburg op
zijn smalst is blijkt nauwelijks plaats voor een groene ontwikkeling
te zijn (zoals de gemeente Echt-Susteren haar inwoners voorspiegelt in
de regiovisie "Midden-Limburg"), maar wel voor een heuse
goederenspoorlijn die
Holtum-Noord moet aansluiten op de spoorlijn Sittard-Roermond het
zogenaamde Ongehinderd Logistiek Systeem). De gemeente Sittard-Geleen
is lachende
derde, want die komt op deze manier af van het door hen verfoeide
spoorlijntje Sittard-Born, dat dwars door de kernen Limbricht en Born
loopt.
Politiek Echt-Susteren is in eerste instantie compleet buitenspel gezet
en de leefbaarheid van Nieuwstadt (en Susteren) wordt niet op de agenda
geplaatst. Als het dus echt tegenzit wordt Nieuwstadt wederom het
schrobputje van de Westelijke Mijnstreek. Stichting DGS zal wederom de
barricaden op
moeten en dat zal ze beslist ook doen. We zitten aan het begin van de
besluitvorming en dat geeft nog alle gelegenheid om het verzet te
organiseren. Het
belangrijkste argument van Stichting De Groene Sporenwolf is dat voor
de burgers van Susteren en Nieuwstadt het aanleggen van een nieuwe
spoorlijn (om het even waar
die loopt) een aanslag is op de leefbaarheid van beide kernen vanwege
het doorkruisen van de ecologische hoofdstructuur, horizonvervuiling,
het
inperken van recreatiemogelijkheden in de 'groene taille',
luchtkwaliteit en geluid- en lichtoverlast. Nederland is letterlijk op
zijn smalst in de ‘groene
taille’ en laat dat nou net ter hoogte van Nieuwstadt zijn. Het is
gewoon onacceptabel dat op dat smalle strookje Nederland nog nieuwe
infrastructurele
voorzieningen worden aangelegd.
December 2011/Januari 2012:
Echt-Susteren laat
Sittard-Geleen weten op geen enkele wijze te zullen meewerken aan een
nieuwe spoorlijn.
Sittard-Geleen zet vol in op de
spoorlijn en wil voor 10% in de kosten bijdragen. Waar die overige 90%
vandaan moet komen is niet duidelijk, maar dat het Rijk gul de beurs
zal trekken is nagenoeg uitgesloten, al moet je met de huidige precaire
situatie rond NedCar rekening houden met verrassingen. Aan de andere
kant, als het Yardspoor de redding voor NedCar had moeten betekenen
(wij hebben dat altijd bestreden), had het ding er al gelegen.
Wat Sittard-Geleen siert is de open wijze van communiceren, de quick
scan studie naar het Onafhankelijk Logistiek Systeem, een aantal jaren
geleden uitgevoerd door Movares, hebben ze openbaar gemaakt - het is
een concept wat impliceert dat het nooit tot een definitieve versie is
gekomen.
Wij hebben het rapport hier om te downloaden. Een bericht uit de krant
(lees het laatste stuk van het artikel) hebben we hier.
Belangrijk zijn de varianten 0 en 1 aangezien B&W van
Sittard-Geleen op 28 november 2011 het volgende hebben besloten:
"Het college besluit om een voorkeursvariant,
zijnde alternatief O in combinatie met alternatief 1 nader op
haalbaarheid te laten uitwerken".
De kosten hiervan worden geraamd op 42,4 + 11,9 = 54,3 miljoen Euro.
Als je beseft dat hier een onzekerheid in zit van 40% (dat staat op
pagina 14 - pag 15 van de pdf), dan praat je over een bedrag van, als
het tegenzit - en dat zit het met spoorprojecten al snel, €75.000.000.
Echt-Susteren heeft inmiddels aan Sittard-Geleen een kort, maar duidelijk briefje gestuurd, na een
unaniem aangenomen motie ingediend door DGS-bestuursleden Evert
Masthoff en Jos Meeuws. De krant wijdde er een bericht aan. Ook de jongerenafdeling van het CDA
is duidelijk tegen de aanleg van een nieuwe spoorlijn, zo blijkt uit dit
bericht. Dat geeft wel aan dat er breed verzet is binnen
Echt-Susteren.
Op 13 maart vindt er overleg plaats tussen Echt-Susteren en
Sittard-Geleen over de brief die Echt-Susteren gestuurd heeft.
Dat overleg is nodig, want om de spoorlijn aan te leggen zal hij een
stukje over het grondgebied van Echt-Susteren lopen, zoals uit
onderstaand plaatje blijkt.
September
2011: Uit onderzoek blijkt het alternatieve plan van de Stadspartij
Sittard-Geleen te veel geld te kosten.
Uit een rapport van de
firma Movares zou blijken dat het alternatieve plan van de Stadspartij
de belastingbetaler het lieve sommetje van tussen de 300 en 600 miljoen
Euro gaat kosten, zo lezen we in de
krant. Exit plannetje zou je zeggen. Maar de Stadspartij geeft niet
op en gaat kijken of het goedkoper kan. We wachten de berichtgeving
maar af na de commissievergadering op 15 september 2011.
Augustus/September
2010: Stadspartij Sittard-Geleen presenteert nieuw alternatief.
Aansluiting nu ten Noorden van Nieuwstadt, maar pal ten zuiden van
Susteren.
De Stadspartij
Sittard-Geleen heeft hun eerdere plannetje opgepoetst en komt nu met
een aantakking noordelijker dan het oorspronkelijke plan van begin
2010, maar nu wél pal ten zuiden van Susteren. Bekijk
hier de tekening.
Lees hier
het artikel in de Limburgse kranten van 16 augustus 2010.
Het moge duidelijk zijn dat het standpunt van Stichting De Groene
Sporenwolf niet wijzigt door deze 'handreiking':
we waren tegen, we zijn tegen en we blijven tegen. Lees hier ons
persbericht van 19 augustus 2010.
Het argument dat er
zonder de
nieuwe spoorlijn méér treinen met gevaarlijke stoffen door Nieuwstadt
gaan rijden vinden wij niet valide. Het vervoer van gevaarlijke stoffen
is aan strenge regels gebonden en wordt binnen de maatschappelijk
verantwoorde normen aangaande risico's afgewikkeld, zo hebben wij
vernomen als reactie op de zienswijze ingediend bij de nieuwbouwplannen
bij Witham. Zolang dat het geval blijft en toename van het vervoer niet
tot overschrijding zorgt van geluids- en luchtkwaliteitsnormen zijn er
op basis van de statuten van de Stichting geen redenen om e.e.a. aan de
kaak te stellen. We ageren immers ook niet tegen de aanwezigheid van
buisleidingen en een LPG-tankstation.
Op 29 augustus 2010
besteedde
het Zondagsnieuws aandacht aan de nieuwe goederenspoorlijn, lees het hier.
Een week later, 5 september, diende de Stadspartij ons van repliek -
dat artikel is hier te lezen.
Als de heren van de Stadspartij zich de moeite hadden genomen even deze
webpagina te lezen, had men zich de moeite van een artikel kunnen
sparen.
Overigens neemt
Stichting De
Groene Sporenwolf geen standpunt in over het doortrekken van een
eventuele nieuwe spoorlijn tot boven Echt. Wij zijn primair een
actiegroep die zich inzet zodra de leefbaarheid van Nieuwstadt in het
gedrang komt; zolang dat niet het geval is, zijn wij in principe geen
partij.
Het Graetheide
Comité gaf in hun
nieuwsbrief van september 2010 de volgende reactie:
Spoorlijn langs A2
Uit de krant vernamen we dat de Stadspartij Sittard-Geleen een
spoorlijn voor vervoer van gevaarlijke stoffen vanaf Echt langs de A2
naar DSM wil aanleggen. Het plan is natuurlijk goed voor de stadscentra
van Sittard en Geleen, maar zal tot extra overlast in b.v. Guttecoven
en Urmond leiden. Dit plan zal waarschijnlijk een zachte dood sterven
omdat het onbetaalbaar is. We zullen er dan ook niet op reageren. Voor
het vervoer van gevaarlijke stoffen moeten andere oplossingen gezocht
worden. Stoffen als ammoniak moeten verwerkt worden waar ze gemaakt
worden en niet eerst door heel Nederland gesjouwd worden.
Gemeente
Echt-Susteren neemt stelling tegen goederenspoorlijn; maar doet dat wel
erg passief.
Pas na vragen van GroenLinks wordt actie genomen.
Gealarmeerd door
Stichting De Groene Sporenwolf werd door de fractie van GroenLinks in
de gemeenteraad van Echt-Susteren schriftelijke vragen gesteld
over de goederenaansluiting bij Nieuwstadt.
Eind juli 2010 kwamen de antwoorden van de
Gemeente binnen.
En dat leidde tot een
publicatie in de Limburgse kranten op 9 augustus 2010.
Uit de antwoorden van het College B&W blijkt dat Echt-Susteren op
geen enkele wijze medewerking zal verlenen aan deze ontwikkeling. Dat
is gunstig en we juichen dit ook van harte toe.
Maar aangezien het voornemen nog in de ideeënfase zit is het standpunt
van de gemeente Echt-Susteren nog niet medegedeeld aan de gemeente
Sittard-Geleen.
Dat vinden wij een te passieve opstelling en wel om de volgende redenen:
1. Echt-Susteren heeft zich aangesloten bij de regiovisie Midden
Limburg, én niet bij de regiovisie Sittard-Geleen. Hierdoor kan op geen
enkele wijze op formele basis medesturing aan het proces worden
gegeven, en is men overgeleverd aan de openheid en transparantie van de
actoren bij de Regiovisie Westelijke Mijnstreek.
2. Mede gezien het voorgaande dient de Gemeente juist wel actief
bezwaar aan te tekenen. Komt het project in een fase waarin bezwaren
alleen nog maar op strikt juridische gronden mogelijk zijn, dan zal
immers blijken dat Echt-Susteren juridisch een moeilijk verhaal heeft.
Het is namelijk de Gemeente zélf geweest die de deur naar participatie
bij de regiovisie Westelijke Mijnstreek heeft dichtgeslagen.
Gelukkig heeft het College n.a.v. de vragen van GroenLinks aangegeven
hun standpunt neer te leggen bij het bestuur van de regio Westelijke
Mijnstreek.
Juni
2010:
Website Regiovisie Westelijke Mijnstreek.
Lees en huiver hoe naar
schatting 50 miljoen Euro gemeenschapsgeld ten dele wordt besteed aan
een spooraansluiting bij Nieuwstadt: klik hier.
Februari
2010: Het 'huis aan huis' blad Born Aktueel besteedt aandacht aan het
nieuwe lijntje.
In 'Born Aktueel', dat
ook in Nieuwstadt huis-aan-huis wordt bezorgd, worden de lokale
inwoners al blij gemaakt met de uitruil in leefbaarheid Limbricht/Born
<--> Susteren/Nieuwstadt.
Artikel
1 uit Born Aktueel, 6 februari 2010.
Artikel 2 uit Born
Aktueel, 6 februari 2010.
We hebben er via de mail op gereageerd, maar dat werd natuurlijk niet
geplaatst! Daarom hier in elk geval ons mailbericht:
In
een artikel in Born Aktueel van 6 februari
2010 heeft u het over de spoorlijn Born-Sittard.
U weet ook dat deze spoorlijn heel wat emoties losmaakt. Om te
voorkomen dat de discussie op emotionele gronden wordt gevoerd willen
wij vragen onderstaande informatie in uw blad te plaatsen ten einde
niet alleen verwarring, maar een ongenuanceerd en verkeerd beeld uit de
weg te ruimen. Er is immers heel wat onduidelijkheid en daardoor
verwarring zeker wat de term 'basisspoornet' inhoudt en ook wat het
vervoer over het lijntje Sittard-Born voorstelt.
De feiten:
1. bedoeld wordt 'Basisnet Spoor' ipv 'Basisspoornet'.
2. in het concept 'Basisnet Spoor' dat in de loop van februari naar de
Tweede Kamer wordt gestuurd wordt onderscheid gemaakt tussen
spoorlijnen waar significant vervoer van gevaarlijke stoffen wordt
verwacht (de zgn. 'zwarte lijnen') en spoorlijnen waar beperkt vervoer
van gevaarlijke stoffen wordt verwacht (de zgn. 'grijze lijnen').
Born-Sittard is een 'grijze lijn', dat betekent dat er bepetrkt vervoer
van gevaarlijke stoffen mogelijk is en dat er voor wat betreft
ruimtelijke ordening geen rekening behoeft te worden gehouden met dit
vervoer gevaarlijke stoffen, terwijl dat op de 'zwarte lijnen' wel het
geval is.
3. het 'Basisnet Spoor' stelt eerst dan voorwaarden en beperkingen aan
het vervoer indien daar uit oogpunt van risicoberekeningen reden toe
is. Dat is bij 'grijze lijnen' nooit het geval, en bij 'zwarte lijnen'
bij grote hoeveelheden vervoer én bebouwing in de nabijheid van deze
transportassen, waarbij tevens ook beperkingen aan de kant van
ruimtelijke ordening zijn te verwachten.
4. opname van de lijn als 'zwarte lijn' zou impliceren: significant
vervoer van gevaarlijke stoffen én rekening houden met dit vervoer bij
bouwplannen. Promotie tot 'zwarte lijn' is dus niet aan te raden.
5. de marktverwachtingen 2020 van ProRail uit 2007 prognotiseren géén
vervoer van gevaarlijke stoffen op het lijntje Sittard-Born die onder
het Basisnet vallen. Dat komt overeen met de vervoersrealisatie van de
afgelopen jaren. De Gemeente kan de kentallen opvragen bij ProRail.
6. de Gemeente gaat er in haar brief aan de Minister van verkeer en
Waterstaat van uit dat Sittard-Born een zgn. stamlijn is. Dat is niet
juist. Dit lijntje maakt gewoon deel uit van het hoofdspoorwegennet.
7. de geplande spoorlijn Nieuwstadt-Holtum-Noord wordt
bejubeld als 'een veel betere oplossing' voor de lijn Sittard-Born.
Misschien dat de bewoners van Born, Buchten en Limbricht er zo over
denken, maar de inwoners van Nieuwstadt en Susteren zullen het 'een
veel slechtere oplossing' vinden. En dan hebben we het niet alleen over
ónze leefomgeving, maar ook over de rentabiliteit van een dergelijke
spoorlijn die vele tientallen miljoenen Euro's zal gaan kosten; geld
dat door de Nederlandse belastingbetaler zal moeten worden opgehoest.
Namens het bestuur van Stichting De Groene Sporenwolf, Nieuwstadt.
Roel Verstaen.
De Stadspartij
Sittard-Geleen-Born (SSGB) komt op hun site met een lumineus idee,
waarbij een alternatief tracé wordt getoond (op onderstaande foto het
groene lijntje) met een aansluiting bij Nieuwstadt. ; Volgens deze lokale partij
overal 500 meter van woningen! Van woningen van de gemeente
Sittard-Geleen misschien.....
bron: website Stadspartij
Sittard-Geleen-Born
Op steeds meer
plaatsen duikt
de nieuwe spoorlijn als een duveltje uit een doosje op. Burgemeester en
Wethouders maken er al melding van in een brief gedateerd 16 december
2009 aan Verkeerminister Eurlings. In een artikel in Dagblad De
Limburger van 23 januari wordt hier verder op ingegaan.
Lees
hier de relevante passages.
Wat Sittard-Geleen doet is voorsorteren op het plan om de spoorlijn te
laten vervangen door de spoorlijn die Holtum met Nedcar verbindt en
vervolgens bij Nieuwstadt aantakt op de lijn Sittard-Roermond.
Ongetwijfeld heel leuk voor de inwoners van Limbricht en Born, maar een
gruwel voor de inwoners van Nieuwstadt.
Maar ja, die horen dan ook niet bij Sittard-Geleen, maar bij
Echt-Susteren.
Echt-Susteren laat het allemaal maar gewoon gebeuren, en sluit zich
vrolijk aan bij de Regiovisie Midden-Limburg in plaats van bij de
maatschappelijk veel relevantere regiovisie Westelijke Mijnstreek. Dom,
dom, dom.
In een
ingezonden stuk in Dagblad De Limburger van 29 januari 2010
ventileerde DGS-bestuurslid Roel Verstaen onze mening.
Augustus
2009 - vakantieperiode!: Gemeente Sittard-Geleen geeft toe: er zit een
nieuwe goederenspoorlijn in het vat!
Luister naar
wethouder
Pieter Meekels op zaterdag 22 augustus op L1 (wma-fragment).
Lees hier het artikel van dinsdag 25 augustus 2009 in
de Limburgse kranten.
Reden voor fracties
in de
gemeenteraad van Echt-Susteren om vragen te stellen. Met sussende
antwoorden tot gevolg.
Lees hier
de brief d.d. 26 augustus 2009 van DES (Democraten Echt-Susteren) en
het antwoord van de Gemeente.
Ook het CDA (blijkens het antwoord aan DES, de tekst hebben we helaas
niet) had vragen gesteld.
Een peiling
op de site
van Dagblad De Limburger gaf begin september al aan dat het
spoorlijntje op weinig steun kan rekenen: 62,4% was geen voorstander.
2009:
de aap komt uit de mouw en blijkt geen normale gorilla te zijn maar
King Kong.
LEES ONS PERSBERICHT d.d. 9 FEBRUARI 2009.
Klik hier.
Soms komen je ergste nachtmerries uit. Wie dacht dat de leefbaarheid
van Nieuwstadt niet verder kan worden aangetast komt bedrogen uit.
Begin februari werden de regiovisie "Westelijke Mijnstreek" en de
ontwikkelingvisie "A2 zone Maasbracht-Beek" gepubliceerd. Het blijken
visies te zijn die haaks staan op de regiovisie "Midden-Limburg". Daar
waar Limburg op zijn smalst is blijkt nauwelijks plaats voor een groene
ontwikkeling te zijn (zoals de gemeente Echt-Susteren haar inwoners
voorspiegelt in de regiovisie "Midden-Limburg"), maar wel voor een
heuse spoorlijn die Holtum-Noord en NedCar moet aansluiten op de
spoorlijn Sittard-Roermond. De gemeente Sittard-Geleen is lachende
derde, want deze komen op deze manier af van het door hen verfoeide
spoorlijntje Sittard-Born, dat dwars door de plaatsen Limbricht en Born
loopt. Nieuwstadts waakhond in Maastricht, CDA gedeputeerde Herman
Vrehen, verantwoordelijk voor economie, heeft dit allemaal laten
gebeuren en zijn dorpsgenoten en politieke vrienden en vijanden
letterlijk "buiten de discussie" gehouden. Met andere woorden: politiek
Echt-Susteren is compleet buitenspel gezet en de enige inbreng die we
tot nu toe in het spel hebben gezien bestaat uit een paar ambtelijke
e-mails. E-mails waarin de leefbaarheid van Nieuwstadt niet op de
agenda wordt geplaatst. Politiek Echt-Susteren heeft het momenteel te
druk met de "Sinterklaas-affaire" en zo komt Nieuwstadt als we niet
oppassen helemaal onder de kar.
Als het dus echt tegenzit wordt Nieuwstadt het schrobputje van de
Westelijke Mijnstreek. Stichting de Groene Sporenwolf zal wederom de
barricaden op moeten en dat zullen we beslist ook doen. We zitten nog
helemaal aan het begin van de besluitvorming en dat geeft ons nog alle
gelegenheid om het verzet te organiseren.
Hieronder onze
bloemlezing uit
de op tafel liggende visie. Meer informatie is te vinden op de site
van de regiovisie.
Bovenstaand
plaatje
zegt meer dan duizend woorden: Limburg op zijn smalst, maar een
spoorlijn kan er ook nog wel bij. Het rapport heeft als titel "Ruimte
voor nieuwe generaties", maar dat geldt dan in elk geval niet voor de
inwoners van Nieuwstadt.
En zo
denkt
Sittard-Geleen over de rug van de inwoners van Nieuwstadt het interne
probleem van het spoorlijntje Sittard-Born te beëindigen. Uit het
plaatje blijkt dat er boven Nieuwstadt een volwaardige spooraansluiting
komt: treinen zullen zowel in Noordelijke als in Zuidelijke richting
kunnen vertrekken en aankomen.
Wij
hebben al even
gelezen in de ontwikkelingvisies en de belangrijkste zaken voor
Nieuwstadt er uit gehaald. Positief is in elk geval dat er geen
windmolens bij NedCar zullen komen. Maar daar houdt het positieve
nieuws dan ook verder wel mee op. Lees hier!
Wilt u
de inbreng
van het ambtelijk apparaat van Echt-Susteren over deze plannen? Klik hier.
U zult zien dat de Gemeenteraad volledig buiten deze zaak ik gehouden
en dat onze wakkere ambtenaren al op 15 februari 2008 een reactie
hebben gegeven.
Er moet
nog veel
ontwikkeld worden, zo stelt in de regiovisie dat er een integrale
gebiedsontwikkeling NedCar en omgeving gaat komen (ontwikkelopdracht 3).
Voor de aankondiging en nader omschrijving van deze ontwikkelopdracht:
klik hier.
In de
businesscases
wordt ook melding gemaakt van de aansluiting van het Industriepark
Noord van Sittard op de N297: de zogenaamde "vierpuntsontsluiting".
Hieruit blijkt ook dat er €9 miljoen nodig is voor de beken rond
Nieuwstadt, dat de vierpuntsaansluiting €12 miljoen gaat kosten en de
nieuwe spoorlijn €12 - 53 miljoen (afhankelijk van het gekozen
alternatief). Totaal dus €33-65 miljoen Euro. Lees hier!
Voor
wie
geďnteresseerd is in de Regiovisie Midden-Limburg, om te kijken of er
nog verband met de regiovisie A2 / Westelijke Mijnstreek wordt gelegd.
Helaas pindakaas. Beide visies sluiten in het geheel niet op elkaar
aan. Één ding is heel duidelijk: (het onderste stuk van) de groene
taille komt hier niet aan de orde; laat staan dat de link naar de
regiovisie A2 / Westelijke Mijnstreek wordt gelegd. De ene hand weet
niet wat de ander doet (of wil het niet weten). Wederom een
schoolvoorbeeld van onbehoorlijk bestuur én verkwisting van
belastinggeld. Voor wie de regiovisie Midden-Limburg eens wil bekijken
om het zelf te kunnen constateren: klik
hier.
In dit kader citeren we graag uit de aanbevelingen uit de RAPPORTAGE INTERNE OORZAAKANALYSE M.B.T. DE
ROL VAN DE GEMEENTELIJKE ORGANISATIE BIJ DE BESLUITVORMING EN BESTEDING
VAN DE ESSENTGELDEN 2007,
beter bekend als de "Sinterklaas-affaire":
Op basis van de conclusies uit dit onderzoek, acht ik
(Gemeentesecretaris en Algemeen Directeur drs. G.W.T. van Balkom) het
noodzakelijk om te komen tot een integrale verbeteraanpak voor de
totale gemeentelijke organisatie. De urgentie hiervan wordt nog verder
versterkt door ervaringen uit andere recente voorvallen, die een
onvoldoende werking van de gemeentelijke organisatie op operationeel en
tactisch niveau hebben aangetoond. Ook op strategisch niveau heeft de
organisatie grote moeite om haar rol waar te maken. Denk hierbij aan de
visietrajecten binnen onze eigen gemeente en in de regio’s
Midden-Limburg en Westelijke Mijnstreek.
Klik hier voor de betreffende passage uit het rapport.
2006:
Behandeling bestemmingsplan spooraansluiting Yard voorlopig uitgesteld
De in februari van 2006 in gang gezette
bestemmingsplanprocedure om de spooraansluiting van de Yard gelegen
naast het NedCar terrein ruimtelijk te regelen wordt voorlopig
aangehouden. Dat hebben het Ministerie van Economische Zaken, LIOF, de
gemeente Echt-Susteren, de gemeente Sittard-Geleen en de Provincie in
gezamenlijk overleg afgesproken. Daarmee komt ook het af te sluiten
convenant, waarin gevraagde zekerheden van omwonenden zouden worden
vastgelegd, te vervallen. Bovenstaande partijen zijn van mening dat
deze beter gewaarborgd worden in een af te sluiten overeenkomst met de
beoogde exploitant. Die overeenkomst kan pas worden afgesloten zodra
duidelijk is wanneer de beoogd exploitant auto’s van Nedcar gaat
stallen en distribueren.
Het bestemmingsplan zou op respectievelijk 14 en 15 december 2006 aan
de gemeenteraden van Sittard-Geleen en Echt-Susteren voor vaststelling
worden voorgelegd. De bestemmings-planprocedure is gestart op verzoek
van de beoogde exploitant van de Yard, de firma Broekman. Deze wil de
Yard ontwikkelen onder de voorwaarden dat zij auto’s van NedCar kunnen
stallen en distribueren en de Yard wordt ontsloten via het spoor. Dat
laatste dienden de gemeenten Echt-Susteren en Sittard-Geleen via het
bestemmingsplan mogelijk te maken. Gezamenlijke partijen stellen nu
dat, zodra de exploitant meer duidelijkheid kan geven over zijn
contract met Nedcar, er een overeenkomst kan worden gesloten. Het
bestemmingsplan zal dan voor vaststelling aan de gemeenteraden worden
voorgelegd. Het uitstel van de bestemmingsplanprocedure betekent niet
het einde van de spooraansluiting. Integendeel, alle partijen stellen
uitdrukkelijk dat zij zich gezamenlijk maximaal blijven inzetten om de
automotive-sector/NedCar in de regio te verankeren om zo de
werkgelegenheid te behouden.
Los van de bestemmingsplanprocedure worden de toezeggingen over het
treffen van geluidbeperkende maatregelen aan de spoorbrug tussen
Sittard en Nieuwstadt uitgevoerd. Dat geldt ook voor het aan te leggen
groengebied rondom de toekomstige Yard en spooraansluiting.
|