VERKEERSOVERLAST

Het geluid wordt écht niet minder.

Een mooie vorstperiode begin 2010 met zuidoosten wind, en het hoge geluid van de gierende vrachtwagens richting Duitsland overstemt de krakende vrieskou. Waar hebben we dat toch aan te danken?

Inmiddels (eind januari 2010) hebben we van de gemeente het akoestisch onderzoek uit maart 2000 ontvangen.
We moeten het nog bestuderen, maar nodigen iedereen uit mee te lezen en mee te denken.
Bekijk hier het rapport (pdf-file).

************

Provincie: "N297n? Er is geen geluidsprobleem!" - Gemeente doet vooralsnog niets.

We hebben al veel meegemaakt, Maar onderstaand bericht slaat alles. De klachten worden gewoon genegeerd. Dit is dus precies waar dit land aan kapot gaat. Als het niet zo triest was zouden we er smakelijk om kunnen lachen.
Nou, we zullen nog wel eens zien of ze écht doof zijn.
Dagblad De Limburger / Limburgs Dagblad (7 augustus 2009): Provincie doet geen geluidsmeting N297n.

Van Taco Neven ontvingen we opnamen gemaakt vanuit zijn slaapkamerraam aan de Randenborgweg.
De eerste 15 seconden zijn de geluiden op een lawaaierige dinsdagochtend in mei 2009; de tweede 15 seconden zijn van een rustige zondagochtend in dezelfde periode. Luister het geluidsfragment (mp3-file) maar eens af.
Het verschil is, zouden we bijna zeggen, oorverdovend.

Op 16 april 2009 werd door de media aandacht besteed aan de problematiek van de verkeersoverlast.
In de krant een stukje, op L1 radio en TV werd bestuurslid Henk Bril geïnterviewd en op TV Limburg werd Evert Masthoff geïnterviewd. Op 20 april had LOES FM een kort gesprek met Henk Bril. Op 25 mei wederom aandacht in de regionale pers, maar nu was de boodschap dat "er slechts drie officiële klachten" waren binnen gekomen bij de Gemeente. Daarmee wordt op zijn minst de indruk gewekt dat de klachten niet serieus worden genomen. En die vrees werd in de tijd die volgde bewaarheid.

Dagblad De Limburger / Limburgs Dagblad (16 april 2009): Actiegroep pleit voor geluidsmeting N297n.

Dagblad De Limburger / Limburgs Dagblad (25 mei 2009): Drie klachten over geluidhinder N297.

L1 radio: ochtend uitzending (mp3-file)

L1 radio: avond uitzending (mp3-file)

LOES FM (mp3-file)

L1 televisie:

 

TV Limburg:

 

In zijn column in de Trompetter van 22 april 2009 besteedde Lowieke in "Zösterse Kal" aandacht voor de problematiek.

************

De openstelling van de N297 voor het verkeer leidt dus tot geluidshinder in Nieuwstadt. Vele klachten bereikten ons hierover sinds de openstelling begin november 2008.

Van de familie Neven uit Nieuwstadt ontvingen we december 2008 én april 2009 e-mails, die toch wel heel indringend het probleem aangeeft:

Goedemorgen,
Ik heb net weer alle ramen en dicht gedaan omdat je anders hier in huis de nieuwe weg wel heel erg hoort. Nu is het nog winter en houd je de boel sowieso veel dicht, maar in de zomer wordt het onmogelijk de hele dag alles gesloten te houden en zal de herrie niet meer te vermijden zijn. Rustig buiten zitten is nu al verleden tijd. Voor mij voelt het of ik aan een verkeersplein woon, terwijl we hier altijd lekker landelijk zaten, en of me iets is afgenomen wat ik heel belangrijk vond. En waar ik niets tegen kon en kan doen.
Het effect van beplanting - als daar eindelijk eens mee begonnen wordt - zal niet geweldig zijn, op de Schwienswei hoor je tussen de bomen en struiken het verkeer ook nog maar al te goed. Persoonlijk denk ik dat alleen geluidsschermen ons een deel van het woonplezier dat ons nu ontnomen is terug zouden kunnen geven.
Anders denk dat we moeten overwegen grote hoeveelheden oordopjes aan te schaffen zodat we ook eventueel bezoek daarvan kunnen voorzien. Want het geluid is meer dan storend en ik ben er absoluut nog niet aan gewend, en dat zal misschien ook helemaal niet gaan lukken.
Elsbeth Neven (december 2008).


Hallo, 
het doet me een grimmig soort plezier dat er meer en meer mensen zich ergeren aan de herrie van de Duitse weg. Het lijkt me dat we alleen een kans op een geluidsscherm hebben als een groot aantal mensen zich druk
maakt over de overlast. Het is toch te gek dat je nauwelijks meer in je eigen huis wakker kunt worden zonder direct gestoord te worden door het geloei van vrachtwagens en auto's? Is de gemeente zich ervan bewust dat er in Schinveld over geluidsschermen gedacht wordt omdat het verkeer dat naar de Duitse weg toerijdt zoveel herrie maakt dat omwonenden er last van hebben? Wij wonen aan de weg waar dat verkeer terecht komt, die dus drukker is dan de toevoerweg, en voor ons wordt niets gedaan? Er is dus duidelijk gezegd dat de beplanting langs de weg niets aan de geluidshinder gaat doen, dus er is wat dat betreft geen enkele compensatie, terwijl voor veel mensen de herrie het plezier in het hier wonen grondig verpest is.
Is er iemand met de mogelijkheid dat lawaai te beperken die zich realiseert wat het betekent wakker te worden én naar bed te gaan met het idee dat je midden tussen het verkeer zit, terwijl we vroeger de geluiden uit het veld konden horen? Het lijkt of men denkt dat we zitten te zeuren, en dat maakt het extra frustrerend. Ik geloof best dat de provincie aan de wettelijke eisen voldaan heeft, je verwacht tenslotte dat ze weten waar ze mee bezig zijn - hoewel, is er niet een verhaal over een verkeerde  meting waardoor de brug achter ons huis ruim een meter hoger uitviel dan de bedoeling was? Het is bijna ondoenlijk om uit te vissen of alles volgens de regels gegaan is, en eerlijk gezegd heb ik daar mijn twijfels over, maar ik zou niet weten hoe je daar precies achter kunt komen - maar de impact van deze weg is denk ik veel groter dan iemand zich heeft kunnen realiseren.
Op dit moment heb ik het idee dat wat de gemeente én de provincie betreft de weg er ligt en dat daarmee de kous af is. De herrie en de overlast zijn voor ons.
Ik ben heel blij dat jullie je best blijven doen de aandacht op het probleem te blijven vestigen en hoop ook, zoals zoveel anderen, dat er iets mee bereikt wordt.
Elsbeth Neven (april 2009).

 

Ook mevrouw Knoops trok aan de bel, in de Kerstperiode van 2008:
Graag wil ik even kwijt welke overlast ik ondervind van de N 297. Allereerst geluidsoverlast en ik woon op de Eenbesweg. Niet alleen de spoorbrug, maar ook het vrachtverkeer maakt veel lawaai. Je hoort de auto’s al voordat ze ook maar in de buurt zijn.
Vooral het verkeer Duitsland richting Nederland - ze rijden meters boven het maaiveld.
Ook ruikt men de uitlaatgassen indien men in het buitengebied gaat wandelen. Verder wordt er door de gemeente Sittard/Geleen geen of weinig onderhoud gepleegd aan het stuk van de Millenerweg, die nu binnen hun gemeentegrens ligt. Dit is waarschijnlijk een stuk vergeten grondgebied. Hier ligt altijd modder op de weg en het is een plek waar regelmatig mensen bij mekaar komen die er rondhangen en in deze tijd vuurwerk afsteken.
Truus Knoops.
 

Dhr. Bausch meldde zich bij ons begin januari, hier een fragment uit zijn email:
Via deze weg wil ik ook mijn ontevredenheid laten blijken over de N297.
Wanneer ik nu van de rust wil genieten die ik voor de aanleg van de weg had moet ik s avonds om negen uur in de tuin gaan zitten. Ik neem inderdaad aan dat wanneer ooit de groen beplanting komt en deze hoog genoeg is het geluid iets gedempt wordt. De eerste tijd zal er zeker veel overlast blijven want de aanplant wat reeds is gedaan zijn struiken en bomen van een halve meter hoog. En het zal lang duren voor deze bomen en struiken hoog genoeg zijn om het geluid voldoende te doen dempen. Ik woon zelf op de Millenerweg en aan deze zijde is nog geen beplanting aangebracht. Dus we zullen nog de nodige overlast ondervinden van de N297 zeker deze zomer. Maar zoals de wethouder heeft belooft zal  de beplanting dit voorjaar ( 2009) er komen. Ik ben benieuwd of er niet weer een kink in de kabel komt. Wanneer toch achteraf blijkt dat de groen beplanting niet voldoende geluid dempt lijkt mij  het alternatief van een geluidswal de beste oplossing.
Frank Bausch.

Ook het standpunt van mevr. Wielders is niet mals:
Ik vraag me af welke verlichte bestuurders het zó geregeld hebben dat het door industrieterrein toch al gekelderde woongenot in Nieuwstadt in één klap is verdwenen. Door een internationale autoweg pal naast een woonwijk aan te laten leggen raast het verkeersgeluid nu door onze achtertuinen, in onze keukens, kamers en badkamers.
's Ochtends rond 6 uur hoor ik het verkeerslawaai binnendringen door het openstaande slaapkamerraam. Als ik tijdens de spits één stap in de tuin zet, dringt hetzelfde lawaai mijn hersenpan binnen. Mijn hele plezier in het wonen aan deze kant van een nog landelijk gelegen stukje dorp is totaal verdwenen. Geen haar op mijn hoofd zou er ooit aan denken om een huis te kopen aan de rand van een internationale autosnelweg. Ik heb absoluut geen zin meer om het vroeger zo rustige veld in te lopen of een rondje richting het bos in Susteren te fietsen. In mijn eigen huis zal ik nooit meer stilte en rust ervaren.
Paula Wielders.

De familie Joosten krijgt het helemaal zwaar voor de kiezen, zo schreven ze in ons gastenboek begin april 2009:
Barstende hoofdpijn van de nieuwe snelweg achter ons huis (N297). 's Morgens om 5 uur komen de vrachtwagens al aanrollen vanuit Duitsland... In alle kamers van het huis te horen. Laat het raam maar niet meer openstaan. Heb al bij de gemeente. Echt-Susteren geïnformeerd naar geluidsschermen. Die moeten er komen. Kan niet anders!!!!
Kafka-achtige toestand als je 's morgens in je tuin loopt. Het vreselijke lawaai en .... als toegift ook nog eens een denderende trein over de spoorbrug. Is dit de landelijke omgeving van Nieuwstadt? De Groene Taille? Het planten van wat bomen zal de geluidsoverlast echt niet beperken.
Beste sporenwolf, zou je kunnen helpen bij het realiseren van geluidsschermen langs deze vreselijke weg?
Bij voorbaat dank.
Fam. Joosten

Uit de inhoud van de e-mails blijkt ook, dat naarmate de weg langer open is, er meer en meer auto's gebruik van zijn gaan maken. Iets wat enorm zal toenemen als de aansluiting op A46 bij Heinsberg definitief een feit is, en het vrachtverkeer massaal van de weg gebruik zal gaan maken.

De lokale en provinciale bestuurders en politici mogen zich dit wat ons betreft aantrekken.....
Reden dus om op 9 april 2009 een brief richting de Gemeente te sturen (pdf-bestand).
Op 29 april 2009 ontvingen we hierop een antwoord van de Gemeente (pdf-bestand).
Van dit soort antwoorden worden we niet goed, dus er volgde op 8 september 2009 een vervolgbrief - hier te lezen (pdf-bestand) - wordt vervolgd.

De fractie GroenLinks volgde ons voorbeeld en zond ook een brief met vragen op poten (pdf-bestand).
Hierop werd op 9 mei 2009 een antwoord ontvangen (pdf-bestand).
Het gevolg hiervan was een brief richting de Provincie op 10 mei 2009 (pdf-bestand).
Ook de fractie DES (Democraten Echt-Susteren) liet zich niet onbetuigd en stuurde de Provincie een brief.
Lees de brief en het antwoord (pdf-bestand).
Ook GroenLinks bleef B&W bestoken met vragen. Lees hier de brief van 9 september en hier het antwoord van 18 september. Dit leidde op 2 november 2009 tot een nieuwe brief (pdf-bestanden).

Overigens kregen van dhr. Theo Warnar en mevr. Ankie Durlinger een afschrift van een email die zij zelf aan de Gemeente Echt-Susteren stuurden. Omdat de mail niet aan ons gericht is, maar aan de gemeente zullen we deze mails pas publiceren als het antwoord van de gemeente binnen is.
Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid: een email aan info@echt-susteren.nl of wij@echt-susteren.nl.
Stichting De Groene Sporenwolf ontvangt graag een cc'tje op info@groenesporenwolf.nl.

************

Ook de Lawaaibrug blijft, ook na het aanbrengen van geluidswerende platen, een ergernis, zoals hier boven al valt te lezen.

************

De Lawaaibrug en de (aanleg van de) nieuwe weg helpen u misschien om een verlaging van de WOZ waarde van uw huis te beargumenteren. Download onze voorbeeldbrief.

************

Half mei 2006 trekken enkele inwoners van Nieuwstadt aan de bel bij De Groene Sporenwolf. Met name de bewoners van het stuk Limbrichterstraat tussen Op de Baan en Aan de Linde hebben plotseling een enorme toename van verkeer door hun straat. Oorzaak is de openstelling van de nieuwe N297 tussen Op de Baan en de A2. De Groene Sporenwolf vraagt direct aandacht bij het college voor dit probleem. Wij willen niet alleen een oplossing voor dit stukje straat maar vooral een structurele oplossing voor geheel Nieuwstadt.
Het probleem werd opgelost door het onmogelijk te maken om van deze weg op de Rijksweg te komen.

De meest logische oplossing is een extra toe- en afrit op de N297 bij de Sittarderweg-Nusterweg. A2-verkeer kan dan op twee plaatsen de N297 op en af waardoor er in Nieuwstadt meer spreiding van verkeer plaatsvindt. Met name de gehele Limbrichterstraat en Aan de Linde worden hierdoor ontlast. Ook bedrijvenpark Sittard-Noord wordt dan beter ontsloten. De Gezamenlijke Buurtverenigingen zijn met dit idee al aan de slag gegaan, samen met Stichting Bedrijvenparken Sittard. De Groene Sporenwolf steunt dit initiatief van harte!
Dit voorstel is inmiddels (eind 2008) in studie en is opgenomen in de Regiovisie Westelijke Mijnstreek.

Lees hier onze correspondentie hierover met de Gemeente Echt-Susteren (pdf-file).

************

Een ander heikel punt is het fietspad op de Mitsubishi-Boulevard (de voormalige 'Langereweg').
In afwachting van een nieuw inrichtingsplan is de voormalige Langereweg, die dus nu doodloopt, niet aan de openbaarheid onttrokken en niet door het LIOF overgenomen. Aan de gemeente Sittard-Geleen is in het verleden, als tijdelijk wegbeheerder van de voormalige Langereweg, en aan de gemeente Echt-Susteren, omdat nogal veel (school)kinderen en volwassenen uit Nieuwstadt hiervan gebruik maken door De Groene Sporenwolf meermaals (de eerste maal op 10 november 2007) verzocht het fietspad langs deze weg weer aan te leggen door de laatste 100 meter vóór de aansluiting met de Dr. H. van Doorneweg in ere te herstellen. Het fietspad is niet officieel aan de openbaarheid onttrokken en dat betekent dat men legaal gebruik kan maken van het oude fietspad. Het oude fietspad is echter gevaarlijk omdat de fietspadgebruiker en zeker de jeugd door de zeer slechte weg vlak voor de verkeerslichten bij Nedcar op de N297 richting A2 terecht kwam. U kunt zich voorstellen dat dit gevaarlijk en dus onacceptabel is. Het College van B en W van Sittard-Geleen heeft in haar vergadering van 20 maart 2008 echter besloten om het voormalige fietspad tussen Nieuwstadt en Born langs de Langereweg niet opnieuw in gebruik te nemen. Beiden bovengenoemde gemeenten zijn door De Groene Sporenwolf direct na 20 maart nogmaals geïnformeerd over boven beschreven gevaarlijke situatie. De gemeente Echt Susteren heeft negatief gereageerd omdat dit het grondgebied is van de gemeente Sittard-Geleen. Dit laatste vinden wij nog steeds onbegrijpelijk en onacceptabel; het gaat immers om de veiligheid van de inwoners van Nieuwstadt, gemeente Echt-Susteren.
De gemeente Sittard-Geleen heeft wel na enig aandringen onzerzijds actie ondernomen en inmiddels is er een voorziening getroffen zodat fietsers (m.n. schooljeugd uit Nieuwstadt met bestemming het DaCapo College in Born) veilig deze weg kunnen gebruiken.

Lees hier de laatste correspondentie met de Gemeente Sittard-Geleen (pdf-file).