Een mooie vorstperiode
begin 2010 met zuidoosten wind, en het hoge geluid van de gierende
vrachtwagens richting Duitsland overstemt de krakende vrieskou. Waar
hebben we dat toch aan te danken?
Inmiddels (eind januari
2010) hebben we van de gemeente het akoestisch onderzoek uit maart 2000
ontvangen.
We moeten het nog bestuderen, maar nodigen iedereen uit mee te lezen en
mee te denken.
Bekijk hier het rapport (pdf-file).
************
Provincie: "N297n? Er is geen
geluidsprobleem!" - Gemeente doet vooralsnog niets.
We hebben al veel meegemaakt, Maar onderstaand bericht
slaat alles. De klachten worden gewoon genegeerd. Dit is dus precies
waar dit land aan kapot gaat. Als het niet zo triest was zouden we er
smakelijk om kunnen lachen.
Nou, we zullen nog wel eens zien of ze écht
doof zijn. Dagblad De
Limburger / Limburgs Dagblad (7 augustus 2009): Provincie doet geen
geluidsmeting N297n.
Van Taco Neven ontvingen we opnamen
gemaakt vanuit zijn slaapkamerraam aan de Randenborgweg.
De eerste 15 seconden zijn de geluiden op een lawaaierige dinsdagochtend
in mei 2009; de tweede 15 seconden zijn van een rustige zondagochtend in
dezelfde periode. Luister het
geluidsfragment
(mp3-file) maar eens af.
Het verschil is, zouden we bijna zeggen, oorverdovend.
Op 16 april 2009 werd door
de media aandacht besteed aan de problematiek van de verkeersoverlast.
In de krant een stukje,
op L1 radio en TV werd bestuurslid Henk Bril geïnterviewd en op TV
Limburg werd Evert Masthoff geïnterviewd. Op 20 april had LOES FM een
kort gesprek met Henk Bril. Op 25 mei wederom aandacht in
de regionale pers, maar nu was de boodschap dat "er slechts drie
officiële klachten" waren binnen gekomen bij de Gemeente. Daarmee wordt
op zijn minst de indruk gewekt dat de klachten niet serieus worden
genomen. En die vrees werd in de tijd die volgde bewaarheid.
In zijn column in de Trompetter van 22 april 2009
besteedde Lowieke in
"Zösterse Kal" aandacht voor de problematiek.
************
De openstelling van de N297 voor het
verkeer leidt dus tot geluidshinder in Nieuwstadt. Vele klachten bereikten
ons hierover sinds de openstelling begin november 2008.
Van de familie Neven uit Nieuwstadt ontvingen we december 2008
én april 2009 e-mails, die toch wel heel indringend het probleem
aangeeft:
Goedemorgen,
Ik heb net weer alle ramen en dicht gedaan omdat je anders hier in huis
de nieuwe weg wel heel erg hoort. Nu is het nog winter en houd je de
boel sowieso veel dicht, maar in de zomer wordt het onmogelijk de hele
dag alles gesloten te houden en zal de herrie niet meer te vermijden
zijn. Rustig buiten zitten is nu al verleden tijd. Voor mij voelt het of
ik aan een verkeersplein woon, terwijl we hier altijd lekker landelijk
zaten, en of me iets is afgenomen wat ik heel belangrijk vond. En waar
ik niets tegen kon en kan doen.
Het effect van beplanting - als daar eindelijk eens mee begonnen wordt -
zal niet geweldig zijn, op de Schwienswei hoor je tussen de bomen en
struiken het verkeer ook nog maar al te goed. Persoonlijk denk ik dat
alleen geluidsschermen ons een deel van het woonplezier dat ons nu
ontnomen is terug zouden kunnen geven.
Anders denk dat we moeten overwegen grote hoeveelheden oordopjes aan te
schaffen zodat we ook eventueel bezoek daarvan kunnen voorzien. Want het
geluid is meer dan storend en ik ben er absoluut nog niet aan gewend, en
dat zal misschien ook helemaal niet gaan lukken.
Elsbeth Neven (december 2008).
Hallo,
het doet me een grimmig soort plezier dat er meer en meer mensen zich
ergeren aan de herrie van de Duitse weg. Het lijkt me dat we alleen een
kans op een geluidsscherm hebben als een groot aantal mensen zich druk
maakt over de overlast. Het is toch te gek dat je nauwelijks meer in je
eigen huis wakker kunt worden zonder direct gestoord te worden door het
geloei van vrachtwagens en auto's? Is de gemeente zich ervan bewust dat
er in Schinveld over geluidsschermen gedacht wordt omdat het verkeer dat
naar de Duitse weg toerijdt zoveel herrie maakt dat omwonenden er last
van hebben? Wij wonen aan de weg waar dat verkeer terecht komt, die dus
drukker is dan de toevoerweg, en voor ons wordt niets gedaan? Er is dus
duidelijk gezegd dat de beplanting langs de weg niets aan de
geluidshinder gaat doen, dus er is wat dat betreft geen enkele
compensatie, terwijl voor veel mensen de herrie het plezier in het hier
wonen grondig verpest is.
Is er iemand met de mogelijkheid dat lawaai te beperken die zich
realiseert wat het betekent wakker te worden én naar bed te gaan met het
idee dat je midden tussen het verkeer zit, terwijl we vroeger de
geluiden uit het veld konden horen? Het lijkt of men denkt dat we zitten
te zeuren, en dat maakt het extra frustrerend. Ik geloof best dat de
provincie aan de wettelijke eisen voldaan heeft, je verwacht tenslotte
dat ze weten waar ze mee bezig zijn - hoewel, is er niet een verhaal
over een verkeerde meting waardoor de brug achter ons huis ruim een
meter hoger uitviel dan de bedoeling was? Het is bijna ondoenlijk om uit
te vissen of alles volgens de regels gegaan is, en eerlijk gezegd heb ik
daar mijn twijfels over, maar ik zou niet weten hoe je daar precies
achter kunt komen - maar de impact van deze weg is denk ik veel groter
dan iemand zich heeft kunnen realiseren.
Op dit moment heb ik het idee dat wat de gemeente én de provincie
betreft de weg er ligt en dat daarmee de kous af is. De herrie en de
overlast zijn voor ons.
Ik ben heel blij dat jullie je best blijven doen de aandacht op het
probleem te blijven vestigen en hoop ook, zoals zoveel anderen, dat er
iets mee bereikt wordt.
Elsbeth Neven (april 2009).
Ook mevrouw Knoops trok aan de bel, in de
Kerstperiode van 2008:
Graag wil ik even kwijt welke overlast ik ondervind van de N 297.
Allereerst geluidsoverlast en ik woon op de Eenbesweg. Niet alleen de
spoorbrug, maar ook het vrachtverkeer maakt veel lawaai. Je hoort de
auto’s al voordat ze ook maar in de buurt zijn.
Vooral het verkeer Duitsland richting Nederland - ze rijden meters boven
het maaiveld.
Ook ruikt men de uitlaatgassen indien men in het buitengebied gaat
wandelen. Verder wordt er door de gemeente Sittard/Geleen geen of weinig
onderhoud gepleegd aan het stuk van de Millenerweg, die nu binnen hun
gemeentegrens ligt. Dit is waarschijnlijk een stuk vergeten
grondgebied. Hier ligt altijd modder op de weg en het is een plek waar
regelmatig mensen bij mekaar komen die er rondhangen en in deze tijd
vuurwerk afsteken.
Truus Knoops.
Dhr. Bausch meldde zich bij ons
begin januari, hier een fragment uit zijn email:
Via deze weg wil ik ook mijn ontevredenheid laten blijken over de N297.
Wanneer ik nu van de rust wil genieten die ik voor de aanleg van de weg
had moet ik s avonds om negen uur in de tuin gaan zitten.
Ik neem inderdaad aan dat wanneer ooit de groen beplanting komt en deze
hoog genoeg is het geluid iets gedempt wordt.
De eerste tijd zal er zeker veel overlast blijven want de aanplant wat
reeds is gedaan zijn struiken en bomen van een halve meter hoog.
En het zal lang duren voor deze bomen en struiken hoog genoeg zijn om
het geluid voldoende te doen dempen.
Ik woon zelf op de Millenerweg en aan deze zijde is nog geen beplanting
aangebracht.
Dus we zullen nog de nodige overlast ondervinden van de N297 zeker deze
zomer.
Maar zoals de wethouder heeft belooft zal de beplanting dit voorjaar (
2009) er komen.
Ik ben benieuwd of er niet weer een kink in de kabel komt.
Wanneer toch achteraf blijkt dat de groen beplanting niet voldoende
geluid dempt lijkt mij het alternatief van een geluidswal de beste
oplossing.
Frank Bausch.
Ook
het standpunt van mevr. Wielders is niet mals:
Ik vraag me af welke verlichte bestuurders het zó geregeld hebben dat
het door industrieterrein toch al gekelderde woongenot in Nieuwstadt in
één klap is verdwenen. Door een internationale autoweg pal naast een
woonwijk aan te laten leggen raast het verkeersgeluid nu door onze
achtertuinen, in onze keukens, kamers en badkamers.
's Ochtends rond 6 uur hoor ik het verkeerslawaai binnendringen door het
openstaande slaapkamerraam. Als ik tijdens de spits één stap in de tuin
zet, dringt hetzelfde lawaai mijn hersenpan binnen. Mijn hele plezier in
het wonen aan deze kant van een nog landelijk gelegen stukje dorp is
totaal verdwenen. Geen haar op mijn hoofd zou er ooit aan denken om een
huis te kopen aan de rand van een internationale autosnelweg. Ik heb
absoluut geen zin meer om het vroeger zo rustige veld in te lopen of een
rondje richting het bos in Susteren te fietsen. In mijn eigen huis zal
ik nooit meer stilte en rust ervaren.
Paula Wielders.
De
familie Joosten krijgt het helemaal zwaar voor de kiezen, zo schreven ze
in ons gastenboek begin april 2009:
Barstende hoofdpijn van de nieuwe snelweg achter ons huis (N297). 's
Morgens om 5 uur komen de vrachtwagens al aanrollen vanuit Duitsland...
In alle kamers van het huis te horen. Laat het raam maar niet meer
openstaan. Heb al bij de gemeente. Echt-Susteren geïnformeerd naar
geluidsschermen. Die moeten er komen. Kan niet anders!!!!
Kafka-achtige toestand als je 's morgens in je tuin loopt. Het
vreselijke lawaai en .... als toegift ook nog eens een denderende trein
over de spoorbrug. Is dit de landelijke omgeving van Nieuwstadt? De
Groene Taille? Het planten van wat bomen zal de geluidsoverlast echt
niet beperken.
Beste sporenwolf, zou je kunnen helpen bij het realiseren van
geluidsschermen langs deze vreselijke weg?
Bij voorbaat dank.
Fam. Joosten
Uit de inhoud van de e-mails blijkt ook, dat naarmate de weg langer open
is, er meer en meer auto's gebruik van zijn gaan maken. Iets wat enorm
zal toenemen als de aansluiting op A46 bij Heinsberg definitief een feit
is, en het vrachtverkeer massaal van de weg gebruik zal gaan maken.
De
lokale en provinciale bestuurders en politici mogen zich dit wat ons betreft aantrekken..... Reden dus om op 9 april 2009
een brief
richting de Gemeente te sturen (pdf-bestand).
Op 29 april 2009 ontvingen we hierop
een antwoord van de Gemeente (pdf-bestand).
Van dit soort antwoorden worden we niet goed, dus er volgde op 8
september 2009 een vervolgbrief -
hier te
lezen (pdf-bestand) - wordt vervolgd.
De fractie GroenLinks volgde ons voorbeeld en zond ook
een brief met vragen op
poten (pdf-bestand).
Hierop werd op 9 mei 2009 een
antwoord ontvangen (pdf-bestand).
Het gevolg hiervan was een
brief richting de Provincie op 10 mei 2009 (pdf-bestand).
Ook de fractie DES (Democraten Echt-Susteren) liet zich niet onbetuigd
en stuurde de Provincie een brief. Lees de brief
en het antwoord (pdf-bestand).
Ook GroenLinks bleef B&W bestoken met vragen. Lees
hier de brief van 9
september en
hier
het antwoord van 18 september.
Dit leidde op 2 november 2009 tot een
nieuwe brief (pdf-bestanden).
Overigens kregen van dhr. Theo Warnar en mevr. Ankie Durlinger een afschrift van een email die
zij zelf aan de Gemeente Echt-Susteren stuurden. Omdat de mail niet aan
ons gericht is, maar aan de gemeente zullen we deze mails pas publiceren
als het antwoord van de gemeente binnen is.
Dat is natuurlijk ook
een mogelijkheid: een email aan
info@echt-susteren.nl of
wij@echt-susteren.nl.
Stichting De Groene Sporenwolf ontvangt graag
een cc'tje op
info@groenesporenwolf.nl.
************
Ook
de Lawaaibrug blijft, ook na het aanbrengen van geluidswerende
platen, een ergernis, zoals hier boven al valt te lezen.
************
De Lawaaibrug en de (aanleg van de) nieuwe weg helpen u misschien om een
verlaging van de WOZ waarde van uw huis te beargumenteren.
Download onze
voorbeeldbrief.
************
Half mei 2006 trekken enkele inwoners van Nieuwstadt aan de bel bij De Groene Sporenwolf. Met name de bewoners van het stuk
Limbrichterstraat
tussen Op de Baan en Aan de Linde hebben plotseling een enorme toename
van verkeer door hun straat. Oorzaak is de openstelling van de nieuwe
N297 tussen Op de Baan en de A2. De Groene Sporenwolf vraagt direct
aandacht bij het college voor dit probleem. Wij willen niet alleen een
oplossing voor dit stukje straat maar vooral een structurele oplossing
voor geheel Nieuwstadt.
Het probleem werd opgelost door het onmogelijk te maken om van deze weg
op de Rijksweg te komen.
De
meest logische oplossing is een extra toe- en afrit op de N297 bij de
Sittarderweg-Nusterweg. A2-verkeer kan dan op twee plaatsen de N297 op
en af waardoor er in Nieuwstadt meer spreiding van verkeer plaatsvindt.
Met name de gehele Limbrichterstraat en Aan de Linde worden hierdoor
ontlast. Ook bedrijvenpark Sittard-Noord wordt dan beter ontsloten. De
Gezamenlijke Buurtverenigingen zijn met dit idee al aan de slag gegaan,
samen met Stichting Bedrijvenparken Sittard. De Groene Sporenwolf
steunt dit initiatief van harte!
Dit voorstel is inmiddels (eind 2008) in studie en is opgenomen in de
Regiovisie Westelijke Mijnstreek.
Een ander heikel punt is het fietspad
op de Mitsubishi-Boulevard (de voormalige 'Langereweg'). In afwachting
van een nieuw inrichtingsplan is de voormalige Langereweg, die dus nu
doodloopt, niet aan de openbaarheid onttrokken en niet door het LIOF
overgenomen. Aan de gemeente Sittard-Geleen is in het verleden, als
tijdelijk wegbeheerder van de voormalige Langereweg, en aan de gemeente
Echt-Susteren, omdat nogal veel (school)kinderen en volwassenen uit
Nieuwstadt hiervan gebruik maken door De Groene Sporenwolf meermaals (de
eerste maal op 10 november 2007) verzocht het fietspad langs deze weg
weer aan te leggen door de laatste 100 meter vóór de aansluiting met de
Dr. H. van Doorneweg in ere te herstellen. Het fietspad is niet
officieel aan de openbaarheid onttrokken en dat betekent dat men legaal
gebruik kan maken van het oude fietspad. Het oude fietspad is echter
gevaarlijk omdat de fietspadgebruiker en zeker de jeugd door de zeer
slechte weg vlak voor de verkeerslichten bij Nedcar op de N297 richting
A2 terecht kwam. U kunt zich voorstellen dat dit gevaarlijk en dus
onacceptabel is. Het College van B en W van Sittard-Geleen heeft in haar
vergadering van 20 maart 2008 echter besloten om het voormalige fietspad
tussen Nieuwstadt en Born langs de Langereweg niet opnieuw in gebruik te
nemen. Beiden bovengenoemde gemeenten zijn door De Groene Sporenwolf
direct na 20 maart nogmaals geïnformeerd over boven beschreven
gevaarlijke situatie. De gemeente Echt Susteren heeft negatief
gereageerd omdat dit het grondgebied is van de gemeente Sittard-Geleen.
Dit laatste vinden wij nog steeds onbegrijpelijk en onacceptabel; het
gaat immers om de veiligheid van de inwoners van Nieuwstadt, gemeente
Echt-Susteren. De gemeente Sittard-Geleen
heeft wel na enig aandringen onzerzijds actie ondernomen en inmiddels is
er een voorziening getroffen zodat fietsers (m.n. schooljeugd uit
Nieuwstadt met bestemming het DaCapo College in Born) veilig deze weg
kunnen gebruiken.